2/21/2008 item visited : 839 بررسی راندمان و مصرف انرژی در ایستگاههای پمپاژ آبیاری تحت فشار برخی مزارع استانهای همدان و کرمان نویسندگان: سیدمعینالدین رضوانی، مسعود فرزامنيا و سیفالهامین عنوان مقاله: بررسی راندمان و مصرف انرژی در ایستگاههای پمپاژ آبیاری تحت فشار برخی مزارع استانهای همدان و کرمانعنوان همایش: اولین سمینار طرح ملی آبیاری تحت فشار و توسعۀ پایدارمحل همایش: کرج- سالن گردهمايي مؤسسة تحقيقات نهال و بذرتاریخ برگزاری: 2/12/1386چکيده: با توجه نياز روز افزون بخش کشاورزی به انرژی و اينكه آبياري بيشترين مصرف انرژي در عمليات كشاورزي را دارد، بررسي راندمان مصرف انرژي در ايستگاههاي پمپاژ كشاورزي جهت بررسي وضعيت فعلي و در صورت امكان ارتقاء آن ضروري ميباشد. در اين مقاله مصرف انرژی و راندمان مجموع (موتور+پمپ+ جعبه دنده) درايستگاه های پمپاژ آبياری تحت فشار برخی از مزارع استان همدان و کرمان بررسی شده اند. برای مقايسه عملکرد ايستگاه های پمپاژ آبياری تحت فشار، معيار پمپاژ نبراسکا که برای اندازه گيری راندمان انرژی بطور وسيعی استفاده می شود، بکار برده شد. نتايج اندازه گيری 13 مزرعه در دو استان همدان و کرمان برای بررسی انتخاب شد. تعداد 7 مزرعه دارای سيستم آبياری بارانی بوده و در 6 مزرعه سيستم قطره ای اجراء شده بود. متوسط راندمان مجموع در ايستگاه های پمپاژ برقی 3/44 درصد(7/0 معيار نبراسکا) ودر ايستگاه های ديزلی 4/14 درصد(6/0 معيار نبراسکا) بدست آمد. اين امر نشان می دهد راندمان مجموع در موتورپمپ ها الکتريکی 3 برابر موتور پمپ های ديزلی است. متوسط راندمان مجموع در سيستم های قطره ای 9/33 درصد(52/0 معيار نبراسکا) و در سيستم های بارانی با الکتروپمپ 8/56 درصد(87/0 معيار نبراسکا) بدست آمد. مصرف سوخت اضافه در دو مزرعه دارای ايستگاه ديزلی 23532 ليتر بوده است. بطور متوسط در هر يک از 10 ايستگاه پمپاژ برقی مورد مطالعه بطور متوسط سالانه 6/42 مگاوات ساعت برق اضافی مصرف شده است. در تحقيق حاضر مصرف انرژی نسبت به مقدار مورد نياز در الکتروپمپ های برقی 4/73 درصد و در 2 ايستگاه با موتور ديزلی5/78 درصد بيشتر می باشد. درسيستم های آبياری بارانی و قطره ای مقدار انرژی اضافی مصرفی به ترتيب 6/25 و3/105 درصد است. يعنی در سيستم قطره ای تقريبا برابر مقدار انرژی مصرف شده تلفات داريم. کلمات کليدی: آبياری، انرژی، پمپاژ، برقی،ديزلی، معيار نبراسکا Average :  0 |  Submitted :  0 Tags